Když se obchod snoubí s marketingem
U klienta se pravidelně setkávám s člověkem, který se stal jedním z mých vzorů. Je to zkušený obchodník, jehož tah na branku je tak enormní, že sám vymýšlí dokonalé marketingové taktiky. Protiváhou (v dobrém slova smyslu) je mu analytický šéf marketingu, který nápady dokáže racionalizovat zhlediska aktuálních možností. Dohromady jsou naprostá elita, spolupráce s nimi mě baví a motivuje. Jejich firma se rozvíjí, i když se pohybuje v těžce konkurenčním prostředí s obtížně vyrobitelnou přidanou hodnotou.
Obchod nad marketing
Proč o tom píšu? Marketing (a především ten výkonostní) a obchod mají velký společný průnik. Stále se setkávám s firmami silně zaměnými na obchod, které se diví, proč i přes velmi zkušený obchodní tým v dnešní době nerostou tak rychle, jak by si přály. Přitom jejich marketingové oddělení je podfinancované. A obchodníci konkurence mají za zády podporu marketingu, který pracuje s daty, ohřívá kontakty prostřednictvím cílené reklamy, ovlivňuje mínění veřejnosti o značce či produktech.
Marketing nad obchod
Setkávám se ale i s opakem. Firmami, jejichž marketingová oddělení (nebo externí dodavatelé marketingu) se považují za jakousi duševní šlechtu. V jejich očích jsou obchodníci spotřebním zbožím, nesoucím zodpovědnost za neúspěch. Marketing "drží tu vizi" a "vysílá firemní hodnoty", kreativci mají neomezené možnosti v překreslování log na základě svých pocitů, weby jsou neuživatelské, PPC kampaně jsou přeoptimalizované vzhledem k podružným ukazatelům. A obchodníci jsou hubováni za špatné výsledky. Ve výsledku však nikdo nepracuje se zpětnou vazbou, nevyhodnocují se data z výkonostního marketingu i obchodu. Místo toho, aby se produkt přizpůsoboval zákazníkovi, kterého znají nejlépe obchodníci, tak se marketing snaží přizpůsobit zákazníka produktu.
Když se obchod snoubí s marketingem
Kromě týmu u našeho klienta doslova hltám videa Honzy Laibla z pořadu Já nic nechci. Honzu bohužel osobně neznám, ale bezesporu je geniálním obchodníkem se silným přesahem do marketingu. Ve svých příspěvcích pomáhá nacházet odpovědi třeba na následující otázky:
- Proč se ani dobré produkty neprodávají sami?
- Jaký je rozdíl mezi potřebami a požadavky?
- Je důležitější improvizace nebo příprava?
- Jak využít internet pro osobní prodej?
- Jak předejít dotazům na cenu před odhadem náročnosti služby?
- Jaký je rozdíl mezi obchodníkem a prodavačem?
- Jak přepnout myšlení na zodpovědné?
- Jak probudit člověka žíjícího svým pohodlíčkem?