Jak jsem pracoval v roce 2022
Rok se s rokem sešel a já navazuji na pravidelné zhodnocení mé práce. Tentokrát jsem to stihl sepsat na Tři krále :).
(Bez)nadějné jaro?
Shrnutí mé práce za rok 2021 jsem končil tím, že na sklonku 2021 nastal v mé bublině obrat. S novou vládou přišla nejen racionalizace covidové politiky, ale současně nová vlna naděje a elánu v řadě byznysů kolem nás. Do roku 2022 jsme vešli na plné obrátky. Klientům TRITON IT rostli zakázky / objednávky / tržby. V MISURA jsme lámali rekordy v prodejích na eshopu i v distributorské síti. Ani očekávaný pokles spotřebitelské poptávky po lednových slevách se nekonal. Místo toho následoval během celého února raketový růst. Téměř veškeré utržené prostředky jsme v rámci MISURA reinvestovali do lokalizace pro Německo, Polsko a Maďarsko. Hodně nám pomohl DeepL, který omezil náklady pouze na externí korektury. V eufórii jsme se s naším obchodním partnerem pustili do dalšího investičního projektu - kavárny a restaurace.
Na konci února přišel šok. Že Putin zajde tak daleko jsem nečekal. Napříč reklamními účty nastaly dramatické poklesy konverzí. V některých eshopech jako když utne. Do týdne následovaly plošné stopky nákupů na sklad u Alza a Mall. Důvod? "Máme plné sklady, lidé nekupují, neplníme plány". Média se začala plnit válečným zpravodajstvím. Sociální sítě začaly ukazovat masakry, znásilňování, rezignaci na lidskost. Vzpoměl jsem si na vyprávění mého dědy a pokládal si otázku: "Co se změnilo?". Začal jsem na Twitteru sledovat ukrajinské lidi a dobrovolníky, kteří pravidelně posílali příspěvky z místa dění. No a náš mediální rybníček opět nezklamal. Kromě všemožných dezinformátorů a překrucovačů vylezli z děr (podobně jako za Covidu), různí příživníci, kteří rozjeli pro sebe či své klienty reklamy na způsob "Tady je ukrajinská vlajka, nic jiného jsme teď nevymysleli, ale vidíte, jací jsme pašáci a ty u nás teď pořádně nakup a ještě se pokloň". Shodli jsme se s Tommym i Luckou, že ukrajinské vlajky nebudeme zneužívat pro oportunistické reklamní kampaně.
Sedli jsme si s Tommym a Markem a řešili budoucnost. Shodli jsme se, že i přes všechny těžkosti doby je před námi tolik příležitostí, že když budeme dělat to, co jsme zvyklý dělat pořád - být skromní, makat a rozšiřovat své sítě kontaktů. Tak se, doufáme, bát nemusíme. Jakub Jánský mě seznámil s Tomášem Brettschneiderem a započalo naše potkávání v LOSKY. S Davidem Prachařem jsem absolvoval návštěvy v bzenecké centrále RI OKEN. V MISURA jsme začali trávit stovky hodin focením produktovek a image fotek pro nové zboží, zalistováváním zboží do market placů, tvorbou vysvětlujících článku, návodů, tipů, natáčením videí, publikací obsahu na sítích. A lokalizací všeho zmíněného.
Obr. 2: Rozdělení mého času v rámci TRITON IT. Růst jsem vykrýval svou prací (zejména accountskou) pro klienty. Vzrostla i má režie, zapojení do presales a náboru.
Řady vývojářů TRITON IT rozšířil Víťa Vejnárek, který přišel na stáž a rozhodl se u nás zůstat. Bráchovi se svěřila přítelkyně, že její známá - ukrajinská paní uklízečka má dceru Ruslanku a tu nechtěli vzít na stáž do SW firmy. Vzali jsme ji k sobě a vyplatilo se, Ruslanka byla šikovná a ve druhé půlce stáže udělala pěkný kus práce. Na druhé straně od nás odešli po letech dva vývojáři. Týmový hráč Martin se rozhodl usadit a práce na dálku v izolaci od týmu by mu nevyhovovala. S druhým kolegou jsme se rozešli v očekáváních od pozice vedoucího vývoje. To bylo moje první letošní ponaučení, které jsem společně s Markem učinil ohledně svěřování zodpovědností. Marek si na sebe opět vzal roli vedoucího vývojáře a úklid v procesech i kódech mu s přestávkami trval ještě půl roku. V mezičase jsme s Tommym i Luckou stihli pár menších presalesů, takže jsme našim juniorským accountům Jakubovi, Grétě (a později Adamovi) mohli naservírovat několik nových klientů, například pobočku Okay nábytku, Hildegard medizin a další.
Přelomové léto
V létě naběhly v TRITON IT dva velcí klienti RI OKNA a LOSKY. Klient Alutech Bohemia s námi pořádně vyrostl a přešel do segmentu větších klientů.
V MISURA jsme po roce intenzivní práce začali registrovat strmý nárůst brandu. Po pokrytí všech velkých online elektro eshopů jsme se díky Jirkově tvrdé práci začali dostávat častěji i do kamenných prodejen. Následoval další nárůst brandu a s tím i výrazný nárůst důvěry. Slovenský T-Mobile si pro své vrcholové manažery objednal desítky kusů dvojitých přenosných monitorů. Maďarsko a Slovensko začali generovat významnou část příjmů na eshopu i v distribuci a díky tomu pokračoval i růst obratu celé firmy.
V létě rovněž vygradovalo mé druhé letošní ponaučení ohledně delegování zodpovědností. Příliš jsem řešil nové obchodní příležitosti, markerting v MISURA a obsah pro budovanou restauraci. Do toho lepil svůj díl práce na programování, nastavování kampaní a nových projektech. Zavčasu jsem si nevšiml, že se nám v baru / kuchyňce u kafíčka vytvořila diskuzní skupinka chytrých a ambiciózních mladých lidí, kteří dostali příliš rychle mnoho zodpovědnosti. Natolik si mne získali svou duševní vyspělostí (já v jejich věku byl úplné ťululum), že jsem podlehl iluzi, že půjde přeskočit několik let postupného rozvoje - namlouvání klientů od těch nejmenších, učení se zvládání námitek, nastavování očekávání, sahání si na dno a zvedání se ze dna. Takže zatímco Tommy a já jsme lítali, abychom přinesli do hnízda zakázky, které si juniorští accounti převezmou. Zatímco jsme se snažili vytvořit jim tím základ stabilního příjmu z provizí spravovaných klientů. Zatímco Marek dřel ve dne v noci, aby se stihly zakázky odmakat. Zatímco David Trojan, Marek Bartoš a další řešili práce nad hlavu. Hlouček vedl diskuze o tom, co je všechno špatně a černými myšlenkami intoxikovával i další kolegy. V momentě, kdy jsme s Tommym na juniorní accounty nadelegovali i větší klienty, celé toto křídlo se sesypalo jak domeček z karet. Hodili jsme šikovné, sebevědomé (ale nepřipravené) mladé lidi do kotle, kde bylo třeba myslet dopředu, předvídat rizika a vrtochy klientů, asertivně sloužit. Tohle prověří charaktery i jinak milých a hodných lidí. Prvotní fuckupy, způsobené většinou špatným nastavením očekávání a nedostatečnou či málo diplomatickou komunikací, způsobyly juniorům změnu v životních plánech - už nechtěli být accounty. Čí to byla chyba?. Moje. Byl to pokus vyrůst příliš rychle a bez dostatečných procesů. Stálo nás to několik menších klientů, řadu peněz na proplaceném zbytečném času, služebních cestách, opravách na vlastní náklady a týdny narovnávání vztahů s klienty. A spotřebu kafe a mléka ;) :D.
Na konci léta se nám podařilo doplnit vývojový tým TRITON IT. Díky výše zmíněné Ruslance jsme se zkontaktovali se studentem z Ukrajiny. Absolvovali jsme pohovory přes Google meet a byli s Markem nadšení. Rozhodli jsme se, že Sergeje přijmeme. Sergej si z Užhorodu vyřídil přes hranice dokumenty. Potom dorazil do Prahy. Předvedl zatím nejrychlejší učící křivku ze všech vývojářů, které jsme doteď měli. Po měsíci zácviku se stal plnohodnotným členem týmu a pořád se rozvíjí. Tým vývojářů rovněž rozšířila Nikola a Marek Sucharda - už třetí Marek v naší firmě. Zejména Nikola se velmi osvědčila. Pracovala dříve u konkurence jako PPC-čkařka a SEO optimalizátorka. A to se projevilo na výstupní kontrole kvality. Tím, že mnohokrát prošla z druhé strany tím, co jí webaři odevzdávali, prokazuje největší cit pro detail u výstupní kontroly našich webů.
Na přelomu léta a podzimu se naši klienti rozdělili na tři skupiny. Největší skupinu tvořily stabilní firmy, kterých se situace na trhu přímo nedotýkala, nebo si s ní zatím dokázaly poradit. Zbytek se rozdělil na hráče a strašpytle. A právě hráči a strašpytlové se rozhodli odklonit od zaběhlého způsobu spolupráce. Strašpytlové dospěli k závěru, že se z útlumu prodejů prošetří. V několika vlnách postupně snižovali rozpočty. U některých to skončilo tím, že nám oznámili, že už na nás nemají, nebo to už vzhledem k velikosti rozpočtu nedávalo stejně smysl. Někteří šáhli po spasitelech, pak byl propad ještě strmější. Naopak takzvaní hráči se rozhodli využít toho, že se jejich konkurenti budou chovat jako strašpytlové, a nasypat zejména do výkonnostních kanálů majlant. Doslova spálit peníze v peci za cenu toho, že konkurenti si už nebudou moci dovolit dávat do reklamy další peníze. Nebudu zde jmenovat, kdo tuto taktiku zvolil. Ale mohu prozradit, že ve všech případech přinesla zamýšlený efekt. Přestože PNO se extrémně zhoršilo, tak v klesajících grafech konverzí došlo k obratům směrem vzhůru a klienti i na nabídkou přesycených a obratově klesajících trzích začali luxovat poptávky konkurenci.
Úspěšný podzim
Na podzim začaly nejen brand, ale konverze MISURA prudce stoupat. Ostatně (s výjimkou březnového propadu) MISURA v prodejích rostla celý rok. Na podzim však nastala akcelarace. Čím to bylo? Přišla sezóna a zhodnocení dosavadní práce. Etablovali jsme se na okolních trzích. Nejen Slovensko a Maďarsko, ale také Polsko začalo být pilířem příjmů. Vychytali jsme marketingový mix a během pár týdnu se vyprodali všechny 13-ti palcové dvojmonitory. Jirka musel koordinovat s výrobou co nejrychlejší doplnění skladů dalšími kusy. V segmentu MISURA Body jsme navázali spolupráci s trenérem a influencerem Petrem Sedláčkem. Ten nás kromě perfektní spolupráce propojil s Romanem Hajabáčem a MISURA se stala partnerem mezinárodní soutěže v kulturistice IFFB Diamond Cup 2022, která se odehrála 30.9. v pražském hotelu Hilton.
V TRITON IT se Tommy začal potkávat s novým klientem. Jedničkou na trhu ve svém oboru. Tento případ úspěšně přetavil v úvodní spolupráci a zahájení kampaní od 2023. To pro nás představuje velký závazek a zodpovědnost, které chceme dostát. Současně jsem si s Tommym rozdělil accountskou agendu po odchozivších juniorech. RI-čka a LOSKY na mě dopadli plnou vahou. U některých jsem si dočasně škrtl accountské provize, abych kompenzoval ztrátu způsobenou nenastavením očekávání. Oporou mi byl brácha se svým upgradovaným týmem na straně vývoje a zodpovědnost Davida Trojana na straně obsahu.
V TRITON IT rovněž vyvrcholila jedna z mých / našich životních etap. Musel jsem si naplno přiznat, že jsem pořád značný byznysový amatér. Jako původní profesí programátor a vystudovaný matematik / softwarář jsem v posledních deseti letech chodil jak náměsíčný a ve dne, v noci, v metru, ve sprše v hlavně řešil řadu dilemat o tom, jak splnit všechny povinnosti, zaplatit všechny závazky a na ušetřené podhodnotě rozšířit naše podnikání. Vymýšlel jsem teorie rozdělení pracovního času, hledal balanc mezi konkurenční sazbou a náklady. V posledních dvou letech jsem si chodil stále častěji pro radu k Jakubovi Jánskému. Který se za těch 6 let, co se známe, stal postupně z role klienta mým kamarádem. Pochopil jsem, že po celou tu dobu jsme sice v TRITON IT rostli a posouvali se dál. Ale současně bych mohl klidně dalších 10 let obětovávat své duševní zdraví tomu, abych amatérsky pokračoval v objevování Ameriky. Proto jsem byl rád, když dosavadní společníci v TRITON IT podpořili mé rozhodnutí jít dál společnou cestou s Jakubem. Jakub začal připravovat audit, který vyvrcholí nyní v lednu. Začal zavádět manažerské účetnictví po vzoru rodiny Havrdovi (Arbol capital, Dr.Max, Planet A / AIM, Kovaco / Firstgreen industries), která ho v byznysu vychovala. Najednou se řada věcí začala prosvětlovat. Zjistil jsem, že na spoustu problémů existuje postup, který je současně spravedlivý a transparentní. Pochopil jsem, že zavést Jakubovi procesy je podmínka nutná pro náš další růst.
Ve WebMedea započalo pravidelné potkávání s Tomášem Brettschneiderem, kterého náš projekt zaujal. Začali jsme se postupně bavit o jeho vstupu do WebMedea společně s Jakubem Jánským. Sedli jsme si s Tomášem lidsky - potkával jsem se s ním v průběhu roku a zjistil, že na spoustu věcí máme totožné názory. Také jsme si uvědomili, že bychom spojením sil mohli WebMedea výrazně posílit. Část konkurence nás sice tento rok poškádlila pompézním představením funkcí, které již několik let (byť v uzavřeném provozu) máme. Ale po otevření WebMedea to nebude jen o souboji funkcí, které sami neustále doplňujeme. Ale také o souboji infrastruktur v prostředí, kde extrémně rostou náklady na jejich provoz. Bude to zajímavé :)
Hektická zima
Konec roku (listopad, prosinec) byl v TRITON IT nejbláznivějším obdobím nejen v celém roce, ale troufnu si říci v historii firmy vůbec :)). Vrcholily kampaně klientů, dokončovaly se větší webové projekty, rozjely se nové projekty s ostrými deadliny, finišoval důležitý presales. No a do toho jsme se stěhovali. Rozhodli jsme se po třech letech opustit prostory v Křemencově ulici a přestěhovat na Zličín.
Ve WebMedea jsme bojovali s vylepšenováním infrastruktury, stabilizací backend jobů, vychytáváním bugů v UI i přidáváním nových užitečných funkcí, které napadly Jirku Kynčla, a které jsme společně naprogramovali. Současně se rozběhl Jakubův finanční audit. A s Jakubem a Tomášem Brettschneiderem jsme si po absolvování dalších příjemných schůzek konečně plácli.
Obr. 5: Práce na investičních projektech. V roce 2022 u mě dominovala opět WebMedea, druhá v pořadí byla MISURA. Největší penzum celkové práce bylo odvedeno v rámci MISURA.
MISURA byla ve znamení rekordních prodejů a dvojnásobku loňských tržeb. Kromě monitorů se pilířem prodejů staly stojany na notebooky a mobily. Průlom zaznamenaly ještě dva produkty. Zbrusu nový samoúchopný, nabíjecí držák MA04 - ten se začal prodávat "úplně sám", ještě dříve, než jsem na něj spustili reklamu. Kloubouk dolů před Jirkou Mihlem, kterému se při navrhování držáku podařilo trefit příjemnou cenu pro kvalitní a relativně inovativní produkt. Jde na dračku i přesto, že ho Alza, zřejmě z obavy o své vlastní Alza power, zatím odmítla naskladnit. Druhým průlomem byl aku vysavač MISURA MA01. Zde nám, narozdíl od držáku, trvalo více než půl roku vybudovat o produkt zájem. Bylo nutné pořádně odkomunikovat, že i přes extrémně malou velikost disponuje poměrně slušným sacím výkonem a výdrží. Na příští rok máme vymyšleno spoustu žhavých novinek do produktového portfolia :).