Archetyp SEO šmejda: Spasitelka
říj
16
2019
Dnešní zápisek věnuji svým zkušenostem s prvním typem SEO šmejda archetypem spasitele či spasitelky. U tohoto typu jsem zažil největší variabilitu lidských povah. Společnou však měli tak extrémně silnou sebedůvěru, že jejich oběť nabyla dojmu, že ji spasí.
Obr. 1: SEO šmejd - Spasitelka
Před několika lety jsme se na doporučení spojili s firmou, které "prý nefungoval" marketing. Jednalo se o rodinnou firmu, která přes několik e-shopů distribuovala zboží známých značek. Na první schůzce přede mne majitelé položili report od současné agentury s hodnotami PNO z PPC jednotlivých e-shopů s otázkou, jak bych uvedená čísla zlepšil. Hodnoty ukazovaly, že pro zboží v koncové ceně několika stovek korun za kus se rozpočet na výkonostní marketing pohybuje pod hranicí 10% obratu. Řekl jsem, že pokud jsou uvedené údaje pravdivé, musím současnou agenturu pochválit, protože v tak těžké konkurenci nemám co bych zlepšil. Načež jsem byl vypakován s tím, že všechny ostatní oslovené agentury tvrdily, že dokážou čísla zlepšit, protože jsou "lepší než nejlepší" a "jiní než jiní".
Po týdnu se mi majitelé ozvali, že udělali audit účetnictví i skladu a agenturou reportované obraty neodpovídají prodejům. Prý je k tomu navedlo zamyšlení se nad mou úpřímnou odpovědí. Marek po udělení přístupů do analytics udělal důkladný rozbor měřících kódů v e-shopech a zjistil, že kódy byly "zmnožené". Konverze se započítávaly opakovaně a celková hodnota konverzí propsaná do reklamních systémů byla násobkem hodnoty skutečné. V důsledku těchto informací se majitelé rozhodli změnit dodavatele a pozvali nás na schůzku, na které probereme podmínky spolupráce. Na schůzce nám oznámili, že se mezitím zčistajasna objevil jakýsi pán z Brna s velkou marketingovou firmou. Hned jak pán vstoupil do dveří, majitelé prý věděli, že on je spasitel, co zařídí, že se jim bude dařit a dostanou se z červených čísel. Omluvili se nám, že teď potřebují někoho velkého, zkušeného a úspěšného. Popřáli jsme tedy majitelům hodně štěstí, nasedli s bráchou do auta a jeli zpátky směr Praha.
Za půl roku majitelé zavolali opět, že by nás rádi přizvali na poradu. Na poradě nám oznámili, že se s firmou pána z Brna soudí. Majitelé platili statisícové částky měsíčně a během půl roku neproběhla žádná koordinace, reporty či schůzky. A protože objednávky nechodily a majitelé měli pocit, že se nic neděje, tak se vypravili do Brna. Tam zjistili, že nikdo neví, kdo má správu jejich marketingových kanálů na starosti. Kontrola ukázala, že kampaně zůstaly beze změny po původní agentuře (té se zmnoženými kódy) a další fakturované aktivity neproběhly. Po šestihodinovém rozboru stavu a určení priorit jsme se dohodli, že se za týden potkáme znovu a domluvíme se na zahájení prací.
Když jsme příští týden přijeli, v zasadečce již seděla neznámá paní a majitelé nám sdělili, že se již nehodlají spoléhat na firmy, protože ty jsou nepoctivné. Místo toho prý vsadí na freelancery. A právě když je tato myšlenka napadla, ozvala se jim nečekaně tato paní z Berouna. Paní jim prý dala šanci, protože má 20 let zkušeností s online marketingem a šťastnou náhodou má zrovinka volnou kapacitu se jim věnovat, pokud se s ní ovšem domluví rychle. Rozhodli se proto této štastné náhody využít a paní poprosit o spolupráci. Z paní prý cítí pozitivní energii a my jsme zkrátka moc mladí a nezkušení, abychom se o ně dokázali postarat tak jako ona. Protože paní dostala na starost PPC a SEO, chtěl jsem se s ní pobavit o jejích zkušenostech s dostupnými SEO nástroji. Se zlou jsem se potázal: "SEO prý měřit nelze, člověk ho prý musí dělat citem, nástroje jsou k ničemu a slovo linkbuilding jsem si prý právě vymyslel, abych byl zajímavý, nic takového neexistuje a kdyby existovalo, není to potřeba". :D
Teď se nabízí otázka - kolikrát jsme se ještě s majiteli sešli? No byli jsme tehdy mladší a naivnější :) Do třetice majitelé začali spolupracovat s jistým 15-ti letým klukem z Prahy, který je údajně génius, co odešel z prváku střední školy, aby mohl podnikat, protože škola omezovala jeho talent. Kluk jim prý vylepší e-shopy tak, že je zbaví tíživé ztráty. Šance by se prý měla dát mladým, co jsou plní inovátorských myšlenek, ne jako my starší. Prý jakmile kluk poprvé vešel k nim do firmy, došlo majitelům, že vypadá jako takový poctivý ježíš, co jim pomůže. S majiteli jsme se tenkrát rozloučili, lidsky byli moc fajn, srdeční lidé, ale došlo nám, že tohle bude nekonečný příběh. A jak to dopadlo s klukem z Prahy? Ten se pokusil stávající profi e-shopy nahradit Prestashopem, což se mu při jeho zkušenostech nepovedlo a majitelé se proto obrátili na jinou firmu, která jim je vybudovala znovu. Doufám, že nakonec narazili na poctivého dodavatele.