Archetyp SEO šmejda: Obchodník s deštěm

říj 23 2019
V minulém příspěvku jsem psal o panu Tajemném. Dnes napíši o svém setkání s obchodníkem s deštěm, které pro mne bylo velikou životní zkušeností. Obchodník s deštěm je velmi přesvědčivý a jeho loajální klienti, kteří netuší že jim prodal vzduch, mají ze schůzek s ním dobrý pocit. 

obchodník s deštěm
Obr. 1: SEO šmejd - obchodník s deštěm
 
Je to zhruba šest let, když mi zavolal kamarád a bývalý kolega Tomáš, který podniká v biomedicíně. Volal mu člověk, prý z firmy s názvem Googloseznam (samozřejmě výmysl), že mu přivede zákazníky. Tento člověk si domluvil s Tomášem schůzku, na kterou přinesl roční smlouvu na 20 000 Kč měsíčně se slovy: "Tady to podepište a o vše se postarám". Tomášovi se to nezdálo, tak mi zavolal. Já mu poradil ať rozhodně nic nepodepisuje. Když jsem nad tím pak večer přemýšlel, říkal jsem si, že by nebylo od věci se s tím obchodníkem sejít. Patrně to s lidmi umí, já bych mu poskytl portfolio reálných služeb a on by se postaral o získávání klientů. Poprosil jsem tedy Tomáše o číslo a člověku z Googloseznamu (říkejme mu třeba Kamil) jsem zavolal. Do telefonu jsem mu řekl, odkud mám kontakt a že bych se s ním rád sešel a pobavil o změně jeho "produktového portfolia". 
 
Když jsem přicházel do Costy na Budějovické, připadal jsem si naivně jako světec, který jde právě obrátit odpadlíka na dráhu poctivosti. Kamil byl profík, během chvilky prokoukl, že jsem mu nepřišel dělat problémy, byla na něm vidět zvědavost. Představil jsem mu svůj záměr rozjet firmu na online marketing, navrhl jaké služby dělat a nabídl Kamilovi spolupráci. Kamil se upřímně vyptával na to, jaký je rozdíl mezi Googlem a Seznamem, co to je PPC, co to je SEO, jak to funguje, co dělám já, co má na starosti brácha. Velmi ho zajímalo, co jsou to ty kredity, za které se musí platit. Pak mi řekl, že si moc váží našeho úpřímného rozhovoru a je pro něj přínosem oproti tomu, když mu lidé chodí spílat do podvodníků. Řekl, že mi prozradí svá čísla a spustil: "Za den obvolám 150 lidí, volám 2 dny v týdnu, 4 týdny v měsíci, to je měsíčně 1 200 lidí. Z těchto 1 200 lidí ukecám zhruba 40 na schůzku. Zbylé tři pracovní dny v týdnu chodím po schůzkách, něco se mi zruší, ale mám cca 3 schůzky denně. Za měsíc podepíšu v průměru 5 smluv, to je plus 100 000 Kč zisku měsíčně. Během roku mi 4 z těch 5-ti měsíčních klientů postupně vypoví smlouvu, nebo prostě přestanou platit. Mám ale několik klientů, kteří mi ze setrvačnosti platí už třetím rokem." Pak se usmál a dodal: "Ty máš s bráchou reálný produkt, ale jste na úplném začátku, pokud bych pro vás měl dělat obchodníka s podílem 20%, tak při svém současném výkonu by Vaše služby v čistém, bez těch kreditů, musely stát každého klienta 100 000 Kč měsíčně, aby se mi vykompenzoval můj současný příjem.". Namítl jsem: "Ale my nabízíme reálnou službu a výsledky, výrazně by se ti zvýšila šance na udržení klienta". Kamil namítl: "To je sice pravda, ale když připočítáme ty kredity, musel bych po lidech chtít 150 000 Kč až 200 000 Kč měsíčně a to mi výrazně zužuje okruh potenciálních klientů. Za ty roky mi už stačí první kontakt, abych věděl, že dotyčného ukecám, aby se mi upsal na 20 000 Kč měsíčně za pocit, že se něco stane. Většina z těch lidí se ale bude zdráhat dát 150 000 Kč až 200 000 Kč do marketingu i kdyby jim to ten kšeft přinášelo."
 
Mohl jsem se tisíckrát vztekat, že je Kamil nepoctivý, ale musel jsem uznat, že nemám Kamilovi co nabídnout. Zeptal jsem se: "To ti vážně nevadí, že prodáváš vzduch? Není to nefér vůči tvým klientům i firmám co dělají reálnou práci?". Kamil se smál: "Nevadí mi to, je spousta vážených lidí, co prodává ještě větší vzduch, ale jak správně říkáš, já prodávám a lidé ode mne kupují, nepřipadám si jako podvodník. Ty s bráchou viditelně něco umíte a tipnul bych si, že jednou budete úspěšní. Bude ale řada klientů, kteří si od vás nic nekoupí a přitom já je zobchoduji. Otázkou je, jestli byste nakonec vy o takové klienty stáli. Když klient nepozná rozdíl mezi vámi a mnou, nebude schopen náležitě ocenit vaši práci."
 
Opáčil jsem: "Kamile, přece ti ale musí být jasné, že lidé se průběžně dovzdělávají, něco o online marketingu bude za chvíli vědět každý a počet těch, které přesvědčíš se bude v čase snižovat". Kamil odpověděl: "Proto je pro mne náš dnešní rozhovor přínosem, popsal jsi hezky co děláte a dal jsi mi tím pár nových argumentů, které mi pomohou zvládnout náročnější klienty. Musím se posouvat kupředu, proto bych od vás rád objednal web a soukromé školení, abych šel s dobou a zvládl odpovědět na záludnější otázky." Tuto nabídku jsem odmítl s odkazem na profesní čest. Kamil se neurazil, podali jsme si ruce a rozloučili se.